خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

کاربرد و مزایا و معایب اسید استیک


 
قيمت 0ريال

کاربرد و مزایا و معایب اسید استیک
کاربرد و مزایا و معایب اسید استیک

ممکن است نام اسید استیک (acetic acid) در ابتدا برایتان آشنا باشد، از این ماده شیمیایی در صنایع بسیاری استفاده می‌شود، به طوری که ممکن است اکنون در خانه انواع مختلف اسید استیک در دسترستان باشد و یا در محل کار از آن استفاده کنید اما تا به حال متوجه آن نشده باشید.

امروزه اسید استیک با فرمول ساختاری C۲-H۴-O۲ را با نام‌های دیگری چون اسید متانوئیک، اسید متان کربوکسیلیک می‌شناسند، این ماده با وجود اینکه در دسته بندی اسیدها قرار گرفته قدرت و توان بسیار ضعیف و بوی تند و تیزی دارد. اسید استیکی که با آب ترکیب شده شدت اسیدی کمتر و توانایی ترکیب و حل شدن با تانول، استون، دی اتیل اتر، گلیسرول و بنزن را خواهد داشت. از اسید استیک در بخش‌های مختلف کشاورزی، پزشکی، تصفیه آب، داروسازی و… استفاده می‌کنند.

انواع مختلف اسید استیک

اسید استیک خوراکی: به طور کلی از اسید استیک علاوه بر بخش صنعتی در بخش خوراکی هم استفاده میشود. در بخش خوراکی، همه اسید استیک را به نام سرکه میشناسند که مزه ترش و تیزی دارد. سرکه خواص اسیدی بسیار پایینی دارد و از تخمیر اتانول به وجود می‌آید، میزان غلظت اسید آن در بخش پخت و پز حدود ۵ درصد و در ترشی تا ۱۸ درصد هم خواهد رسید.

اسید استیک صنعتی: اسید استیک موجود در بخش صنعتی علاوه بر قابلیت انحلال در آب، توانایی ترکیب و واکنش با عناصری چون پتاسیم، روی و سدیم را دارد و در نهایت منجر به تولید هیدروژن خواهد شد که ماده‌ای اشتعال‌زا بوده است.

بیشتر بخوانید :

کاربردهای اسید استیک

یکی از مهم‌ترین کاربردها و شناخته شده‌ترین آن‌ها استفاده از اسید استیک در ساخت مونومر وینیل استات بوده است، که از آن در بسیاری از بخش‌های صنعتی چون ساخت چسب، ساخت رنگ و… استفاده میشود.

از استیک اسید در تولید انیدریک اسید استفاده می‌شود، این ماده در بخش‌های تولید سلولز استات کاربرد دارد.

یکی از مواد اولیه ساخت آسپرین، اتیل استات و استون بوده است.

در صنعت دارویی و درمانی از آن به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده در برابر رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها استفاده می‌کنند.

از دیگر کاربردهای این ماده در بخش دارویی و درمانی استفاده از اسیداستیک رقیق در آزمایشگاه برای مشخص کردن تعداد گلبول‌های سفید و قرمز بوده است.

در بخش آرایشی و بهداشتی هم در تولید رنگ مو و عطر و ادکلن از اسید استیک استفاده می‌کنند.

در بخش خوراکی اسید استیک را می‌توان در موادغذایی چون سرکه، سس، ترشی و ادویه‌ها دید.

یکی از مواد اولیه مهم در تولید شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها اسید استیک بوده است.

در صنعت پلاستیک سازی، ساخت ظروف و بطری‌های پلاستیکی و الیاف پلاستیکی و مصنوعی از این ماده به وفور استفاده می‌‌شود.

منبع : فروشگاه مواد شیمیایی جهان شیمی

قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت