خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

همه چیز در مورد متخصص ارتودنسی


 
قيمت 0ريال

همه چیز در مورد متخصص ارتودنسی
همه چیز در مورد متخصص ارتودنسی

متخصص ارتودنسی کیست؟

ارتودنتیست یا متخصص ارتودنسی، به پزشکی گفته می‌شود که پس از گذراندن دوره ۶ ساله عمومی و کسب تجربه به صورت بالینی،به گذراندن دوره تخصصی سه ساله بپردازد و در پایان، با ارائه‌ی یک پایان نامه در زمینه ارتودنسی قادر به تشخیص و درمان اصولی ناهنجاری‌های دندانی،فکی در جهت درمان و ایجاد زیبایی و نظم بخشیدن به دندان ‌باشد. متخصص ارتودنسی بعد از گذراندن دوره‌های گفته شده، برای به‌روزرسانی اطلاعات و دانش خود می‌بایست در برنامه‌هایی تحت عنوان بازآموزی حرفه‌ای، شرکت کند. این مطلب قابل ذکر می‌باشد که تمامی متخصص‌های ارتودنسی، یک دکتر دندانپزشک شناخته می‌شوند در صورتی که تنها کمتر از ۲ درصد دندانپزشکان در ایران، متخصص ارتودنسی نیز هستند .

 ارتودنسی به انگلیسی

کلمه ارتودنسی (به انگلیسی برگرفته از ویکی پدیا : Orthodontics) تشکیل شده است از دو کلمه جداگانه در انگلیسی ، کلمه اول “اورتو” در فارسی به معنای راست و کلمه دوم “ادوس” یا مشتق آن “دوس” در فارسی به معنای دندان می باشد.

دندان پزشک متخصص ارتودنسی :

اولین بار در ایران از سال ۱۹۸۷ ،تخصص ارتودنسی به عنوان اولین تخصص دندانپزشکی پذیرفته شده است. قابل ذکر است که در اواخر دهه ۵۰ ، همزمان با گسترش مفاهیم ارتودنسی،زمینه لازم برای آغاز فعالیت‌های تخصصی ارتودنسی در ایران فراهم آمد و به دنبال آن فارغ التحصیلان این رشته، فعالیت طبابت خود را به عنوان متخصص ارتودنسی، آغاز نمودند.

دندانپزشکان پس از خاتمه دوره شش ساله دندان پزشکی عمومی با قبولی در آزمون پذیرش دستیاری، به دوره تخصصی ارتودنسی به مدت سه سال تحصیلی و به منظور درمان ناهنجاری‌های دندانی فکی وارد می شوند. بنابراین متخصص ارتودنسی دارای مهارت دندانپزشکی عمومی و تخصص ارتودنسی به طور همزمان می‌باشد.

روش تشخیص دندان پزشک متخصص ارتودنسی :

برای تشخیص دندان پزشک متخصص ارتودنسی باید در جست و جوی کلمه «متخصص» در مهر طبابت و روی کارت ویزیت و یا تابلو باشیم. زیرا وزارت بهداشت و سازمان نظام‌ پزشکی تنها به پزشکان متخصص ارتودنسی اجازه قید این کلمه را می‌دهد.علاوه بر این می توانیم با جست‌ و‌ جو در سایت سازمان نظام پزشکی کل کشور نسبت به متخصص بودن دکتر خود اطمینان یابیم.

تفاوت بین دندان پزشک عمومی و متخصص ارتودنسی

احتمالا تفاوت بین دکتر دندانپزشک و متخصص ارتودنسی با توجه به تشابه ظاهری روند درمانی هر دو که در ناحیه دهان و دندان صورت می‌گیرد، آنطور که باید نمایان نیست. اما با این وجود، دندانپزشک و متخصص ارتودنسی به لحاظ درجه تخصصی و نوع خدمات درمانی که به بیماران ارائه می‌دهند تفاوت‌هایی دارند.

دندانپزشک به پزشکی گفته می‌شود که با گذراندن دوره ۶ ساله دندانپزشکی، به انجام درمان‌های عمومی دهان و دندان نظیر پرکردن دندان، عصب کشی،کشیدن دندان،پروتز های دندانی یا جرمگیری می‌پردازند. و لازم به ذکر است که درمان ناهنجاری‌های دندانی فکی بر عهده‌ی دندانپزشک عمومی نمی‌باشد. پس می‌توان گفت که متخصص ارتودنسی، به دکتر دندانپزشکی گفته می‌شود که علاوه بر گذراندن دوره‌ی عمومی به گذراندن دوره تخصصی در جهت آموزش علمی درمان مشکلات و ناهنجاری‌های دندانی- فکی از طریق ( ارتودنسی ثابت ، ارتودنسی متحرک ، ارتودنسی نامرئی و....) می‌پردازد.

منبع : https://www.orthodentist.ir/


قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت