خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

سولفات مس - کات کبود - ۵ آبه


 
قيمت 0ريال

سولفات مس - کات کبود - ۵ آبه
سولفات مس - کات کبود - ۵ آبه

سولفات مس چیست ؟

مس (II)سولفات یا کات کبود یک ترکیب شیمیایی با فرمول CuSO4 یا ۵ آبه است. این ماده (که در اصل از خانواده نمکهاست) مجموع چند ترکیب است که در میزان آبپوشیدگی با هم تفاوت دارند. شکل بی آب مس سولفات، پودر سبز کم رنگ یا سفید مایل به خاکستری است؛ در حالی که مس سولفات پنج آبه که رایج‌ترین شکل این ماده است، به رنگ آبی روشن است.

دمای ذوب: ۱۱۰ درجه سانتی‌ گراد

چگالی: ۳.۶۰ گرم بر سانتی متر مکعب

حلال ها: آب

سولفات مس یک ترکیب شیمیایی هست که پنتاهیدرات آن با چگالی ۲.۲۸۶  گرم بر سانتی متر مکعب و قابل حل شدن در متانول شایع ترین شکل این ماده است. زاج آبی، سنگ آبی، زاج مس و زاج رومی اسم های قدیمی تر سولفات مس است. پنتاهیدرات که غالباٌ به شکل نمک در دسترس می باشد ، به رنگ آبی روشن است و با تولید حرارت در آب حل می شود تا یک ترکیب آبی به وجود آید که دارای هندسه مولکولی هشت ضلع است. پنتاهیدرات جامد دارای یک ساختار پلیمری است که در آن مس نیز دارای هشت وجهی ، اما به چهار لیگاند آب متصل می شود. واحدهای Cu (II) (H۲O) ۴ به وسیله آنیون های سولفات به شکل زنجیره ای به هم اتصال پیدا میکنند سولفات مس فاقد آب، یک پودر سفید است.

سولفات مس به روش صنعتی از واکنش فلز مس با اسیدسولفوریک غلیظ داغ و یا اکسید آن با اسیدسولفوریک رقیق ، تولید می شود. سولفات مس را برای استفاده در آزمایشگاه خریداری می کنند. سولفات مس می تواند با تصفیه کردن تدریجی سنگ مس با خلوص کم در هوا تولید شود که در این روش می توان برای آسان کردن فرایند از باکتری استفاده کرد.

بهتر است بخوانید :

کاربرد سولفات مس

باوجود سمی بودن سولفات مس، غالباٌ از آن برای تولید بلور در مدارس و آب کاری با مس مورد استفاده قرار می گیرد. به علاوه، سولفات مس اغلب برای مشخص کردن یک واکنش حرارت زا، معمولا به عنوان یک محلول کاتد برای الکترولیت سلولهای گالوانیک و پنتاهیدرات آن به عنوان یک قارچ کش مورد استفاده قرار می گیرد. در قدیم این ماده به عنوان یک استفراغ آور مورد استفاده قرار می شد که اکنون برای این استفاده بیش از حد سمی است.

دیگر موارد مصرف این مواد عبارتند از:

- بهبود و درمان عفونت های انگلی ماهی ها و از بین بردن حلزون در آکواریوم

- قارچ کش (محافظت از دانه ها و نعل اسب در مقابل عفونت)

- عنصر رنگ آمیزی در آثار هنری به ویژه شیشه و سفال

- در چاپ برای محافظت کاغذ در برابر خوردگی حشرات

- مقاومت بتن در مقابل آب و ضدعفونی کننده

پیش گیری از خشک شدن نهال در باغبانی

- قلم زنی بر روی صفحات روی یا مس

- علف ‌کش در مصارف غیر کشاورزی

- جبران کمبود مس در خاک و دام

- تثبیت کننده در رنگ رزی گیاهی

- حذف جلبک از استخرها

- جلوگیری از رشد باکتری

- آزمایش کم خونی

- حشره‌ کش

رفرنس : جهان شیمی

قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت