خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

نهفتگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟


 
قيمت 0ريال

نهفتگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟
نهفتگی دندان چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کرده باشید و او مشکوک به وجود یک یا چند دندان نهفته کودکان باشد، با کمک اشعه ایکس، چند سری تصویر از دهان و دندان های نهفته خواهد گرفت. در تصویر، به طور کامل و واضح میتوان وجود این دندان ها را تشخیص داد.

متخصص ارتودنسی در رابطه با نهفتگی دندان چه کاری می تواند انجام دهد؟

یکی از کارهای اصلی متخصص ارتودنسی تشخیص زودهنگام و اولیه دندان نهفته است. اگر شما به عنوان والدین، کودک خود را از سن 7 تا 10 سالگی به نزد این متخصص ببرید، میتواند با گرفتن تصاویر با کمک اشعه ایکس مشکل را تشخیص داده و هرچه زودتر آن را درمان کند.

نهفتگی دندان چگونه درمان میشود؟

اینکه درمان دندان نهفته چیست مستقیما به موارد زیر بستگی دارد:

سن شخص

موقعیت قرار گیری دندان نهفته در زیر لثه

ریزش دندان های شیری

زاویه رشد دندان

بر اساس موارد بالا درمان دندان نهفته کودکان میتواند یکی از گزینه های زیر باشد:

فضا نگهدارنده ها

متخصص ارتودنسی در صورت تشخیص زودهنگام این مشکل، مجموعه ای از ابزارها را برای کمک به شما در اختیار دارد. متخصص ارتودنسی ممکن است دندان شیری را کشیده و جای خالی آن را با کمک فضانگهدارنده پر کند. این دستگاه ارتودنسی فضای لازم را برای رشد دندان نهفته را مهیا میکند تا دندان نهفته بتواند خیلی زود و بدون دردسر از لثه خارج شود.

وسیع کننده های فک

اگر فک کودک کوچک باشد به طوری که فضا برای رویش و جوانه زدن دندان های نهفته وجود نداشته باشد، وضعیتی به نام اورکراودینک یا ازدحام بیش از حد دندان ها ایجاد میشود. متخصص ارتودنسی میتواند با کمک دستگاهی به نام وسیع کننده کام یا فک، فک را بزرگ کرده و فضا برای در آمدن دندان ها را ایجاد کند.

جراحی دندان نهفته کودکان

در موارد شدید و زمانی که به موقع به درمان دندان نهفته کودک اقدام نشده باشد، و اکنون در سن نوجوانی باشد، متخصص ارتودنسی میتواند با یک عمل جراحی ساده و کوچک فضا را برای در آمدن دندان مهیا کند. او روی لثه برشی میزند و با کمک دستگاه های ارتودنسی دندان را صاف کرده تا به شکل درستی بتواند جوانه بزند.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی نامرئی

درمان دندان نهفته با ارتودنسی

زمانی که مشخص شود کدام دندان هنوز در نیامده و تا چه حدی باعث کچ  شدن سایر دندان ها شده، متخصص ارتودنسی با کمک بریس ها و سایر دستگاه های ارتودنسی ثابت اقدام به درمان و صاف کردن دن دان نهفته بیرون آمده میکند.

مشکل دندان عقل نهفته در درمان ارتودنسی

همانطور که در آغاز هم گفته شد، دندان های عقل یا دندان های آسیاب بیشترین شانس را دارند که به حالت نهفته در آمده و فضای کافی برای رشد در اختیار نداشته باشند. این دندان ها در سنین حدود 17 تا 25 سالگی به طور کامل در خواهند آمد.  در این زمان، به طور معمول فک از رشد ایستاده و کاملا استخوانش سفت و سخت شده است.

در این سنین معمولا بسیاری از کودکان و نوجوانان درمان ارتودنسی انجام داده اند ولی اگر دندان نهفته داشته باشند،  هنوز هم باید به متخصص خود مراجعه کنند تا متخصص بتواند نهفتگی را مدیریت کند و مانع از به هم ریختن نظم و هماهنگی دندان ها شود.

در بیشتر موارد نهفتگی دندان تاثیر کمی روی ارتودنسی دارد. اما اگر این نهفتگی بتواند دندان ها را از موقعیت صاف شدده دور کند احتمالا مجبور خواهید بود که دندان عقل را بکشید.

منبع : کلینیک دندانپزشکی دنیا

قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت