خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

چاقی: یکی از مهم ترین دلایل بروز سرطان ها


 
قيمت 0ريال

چاقی: یکی از مهم ترین دلایل بروز سرطان ها
چاقی: یکی از مهم ترین دلایل بروز سرطان ها

شاید دانستن اینکه چاقی و اضافه وزن در افزایش احتمال ابتلا به 13 نوع سرطان موثر است، برایتان تعجب برانگیز باشد. عوامل زیادی در ابتلا به سرطان دخیل اند اما مصرف دخانیات و اضافه وزن اصلی ترین جرقه های بروز سرطان هستند. در این مطلب، ارتباط میان چاقی و ابتلا به سرطان را بررسی می کنیم.

چاقی چیست؟

به وزنی که بالاتر از وزن سالم متناسب با قد فرد باشد، چاقی یا اضافه وزن گفته می شود. شاخص توده بدنی (BMI) معیاری است که به وسیله آن، میزان چاقی یا وزن سالم افراد سنجیده می شود. در بزرگسالان، اگر شاخص توده بدنی بین 25 تا 30 باشد، فرد در دسته چاق ها جای می گیرد. و اگر این عدد بالاتر از 30 باشد، به این معنی است که از چاقی مفرط رنج می برد.

برای کودکان و نوجوانان، BMI به همان روش محاسبه می شود، اما روش تفسیر آن متفاوت است. شاخص توده بدنی برای کودکان اغلب با میانگین شاخص توده بدنی سایر کودکان در همان محدوده سنی مقایسه می شود.

کسانی که چاقی مفرط دارند، معمولا نمی توانند با ورزش و رژیم غذایی به طور چشمگیری وزن کم کنند. بهترین راه حل برای این بیماران جراحی لاغری مثل عمل اسلیو معده است. در طول این عمل، جراح اسلیو قسمت بزرگی از معده را برمی دارد و در نتیجه آن، اشتها، غذای مصرفی و وزن بیمار کاهش می یابد

کدام سرطان ها با چاقی در ارتباط هستند؟

چاقی به خودی خود عامل ایجاد سرطان نیست اما یکی از ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ابتلاء به سرطان یا بدتر شدن آن است. بر این اساس، اضافه وزن و چاقی می تواند موجب بروز انواع سرطان ها شامل موارد زیر شود:

سرطان سینه

سرطان روده بزرگ

سرطان رحم

سرطان مری

سرطان کلیه

سرطان پانکراس

سرطان کیسه صفرا

سرطان کبد

لنفوم غیر هوچکین

سرطان تخمدان

سرطان دهانه رحم

سرطان پروستات


میلوم متعدد (سرطان استخوان)

سایر عوامل خطرزا نیز می توانند در ایجاد این سرطان ها نقش داشته باشند. برخی از این عوامل عبارتند از: سطوح هورمونی، تغییرات (جهش) در ژن ها، عفونت های طولانی مدت و مصرف دخانیات و الکل. داشتن اضافه وزن یا چاقی به این معنی نیست که یک فرد قطعاً به سرطان مبتلا خواهد شد. اما این بدان معناست که احتمال ابتلای آنها به سرطان بیشتر از زمانی است که وزن خود را متعادل نگه می دارند.

قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت