خانه| پيام

سبد سفارشات شما


نام کالا قيمت تعداد حذف

چاقی چگونه می تواند باعث سرطان شود؟


 
قيمت 0ريال

چاقی چگونه می تواند باعث سرطان شود؟
چاقی چگونه می تواند باعث سرطان شود؟

اضافه وزن از طریق مکانیسم های متعددی می تواند سلول های سرطانی را در بدن ایجاد کند که تعدادی از آنها را در ادامه می خوانید.

- افراد چاق اغلب دارای التهاب مزمن سطح پایین هستند که می تواند به مرور زمان باعث آسیب به DNA و در نهایت منجر به سرطان شود. افراد چاق بیشتر از افراد با وزن طبیعی به شرایط یا اختلالاتی مبتلا می شوند که باعث ایجاد التهاب موضعی مزمن می شوند.

به عنوان مثال، التهاب موضعی مزمن ناشی از بیماری ریفلاکس معده یا مری بارت یکی از دلایل احتمالی آدنوکارسینوم مری است. چاقی یک ریسک فاکتور برای سنگ کیسه صفرا محسوب می شود (وضعیتی که با التهاب مزمن کیسه صفرا مشخص می شود). و سابقه سنگ کیسه صفرا یک ریسک فاکتور قوی برای سرطان کیسه صفراست.

کولیت اولسراتیو مزمن (یک بیماری التهابی مزمن) و هپاتیت (بیماری کبدی که باعث التهاب می شود) عوامل خطرزا برای انواع مختلف سرطان کبد هستند.

- بافت چربی مقادیر زیادی استروژن تولید می کند که سطوح بالای آن با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، آندومتر، تخمدان و برخی سرطان های دیگر در ارتباط است.

- در افراد چاق اغلب سطوح خونی انسولین و فاکتور رشد شبه انسولین 1 (IGF-1) بالاست. این وضعیت که به عنوان هیپرانسولینمی یا مقاومت به انسولین شناخته می شود، خط شروع دیابت نوع 2 است. سطوح بالای انسولین و IGF-1 ممکن است باعث ایجاد سرطان روده بزرگ، کلیه، پروستات و آندومتر شود.

- سلول های چربی آدیپوکین ها را تولید می کنند. آدیپوکین هورمونی است که می تواند رشد سلولی را تحریک یا مهار کند. مثلا سطح یک آدیپوکین به نام لپتین، که باعث افزایش تکثیر سلولی می شود، در خون با افزایش چربی بدن افزایش می یابد. و یک آدیپوکین دیگر به نام آدیپونکتین که در افراد چاق کمتر از افراد دارای وزن طبیعی است، می تواند اثرات ضد تکثیری داشته باشد.

کسانی که چاقی مفرط دارند، معمولا نمی توانند با ورزش و رژیم غذایی به طور چشمگیری وزن کم کنند. بهترین راه حل برای این بیماران جراحی لاغری مثل عمل اسلیو معده است. در طول این عمل، جراح اسلیو قسمت بزرگی از معده را برمی دارد و در نتیجه آن، اشتها، غذای مصرفی و وزن بیمار کاهش می یابد.

بیشتر بخواندی : چاقی و ریزش مو 

قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
قيمت : 0 ريال
پشتیبانی توسط بيزنا | طراحی قالب توسط مهدی نت